De achterban van jullie organisatie zal jullie organisatie niet op Giving Tuesday steunen als je er niet daadwerkelijk om vraagt. De week voorafgaand aan de wereldwijde Giving Tuesday geefdag is het belangrijkste moment om het bekend te maken. In die laatste zeven dagen is het jullie taak om je #GivingTuesday campagne op het netvlies bij de achterban te krijgen en dus jullie supporters te bewegen om daadwerkelijk mee te doen.
Hoewel de marketinginspanningen al begin november zouden moeten beginnen, kun je in de week vóór #GivingTuesday veel doen om de aandacht van mensen te trekken en je donoren te mobiliseren. Gebruik dit onderstaande zevendaagse marketingplan om ervoor te zorgen dat elke dag voorafgaand aan de wereldwijde geefdag jullie publiek herinnerd wordt aan jullie #GivingTuesday campagne en nieuwe potentiële supporters naar jullie goede doel brengt.
Met goed voorbereide getimede e-mails, websitepromotie en boeiende sociale media-inhoud kun je interesse wekken en mensen tot actie aanzetten voordat de dag officieel begint. Zorg ervoor dat jullie speciale #GivingTuesday donatiepagina’s ver van tevoren actief zijn, zodat supporters op elk gewenst moment kunnen doneren.
Houd rekening met de financiële en secundaire doelen van jullie organisatie wanneer je dit marketingplan naar de behoeften van jullie non-profitorganisatie aanpast. Om jullie te helpen bij jullie communicatie-inspanningen hebben we opgesplitst wat de belangrijkste boodschap en actie-items van elke dag zouden moeten zijn. Wees niet bang om deze ideeën aan te passen en creatief te worden.
Dinsdag (1 week voorafgaand aan #GivingTuesday)
Bericht: Let op – we nemen deel aan #GivingTuesday.
Website: Plaats #GivingTuesday berichten en logo’s op jullie startpagina en plaats oproepen tot actie (call to action) die potentiële supporters aansporen om meer te leren of te doneren. Iedereen die jullie site bezoekt, moet weten dat jullie deelnemen aan #GivingTuesday, de wereldwijde geefdag.
E-mail: stuur een e-mail naar je achterban om aan te kondigen dat je volgende week geld inzamelt en hun steun nodig hebt. Vertel hun over jullie #GivingTuesday campagnedoelen en de impact die jullie van plan zijn te maken. Je kunt donoren zelfs de optie geven om nu en direct te geven.
10 e-mail templates: https://go.classy.org/10-giving-tuesday-email-templates-classy
Social media: wijzig jullie profiel- en/of koptekstafbeeldingen om #GivingTuesday te promoten. Volgers, nieuw en oud, worden hiermee in de campagne gezogen en geïnformeerd. Voeg een link toe naar jullie #GivingTuesday campagnepagina in jullie over-sectie. Post dit op elk platform dat jullie gebruiken om jullie hele achterban te bereiken.
Woensdag
Bericht: Save the Date, dinsdag 3 december 2019 is het #GivingTuesday.
Social media: plaats nieuwe inhoud op jullie social media platforms. Visuals en #GivingTuesday graphics zijn opvallend en gemakkelijk te delen, waardoor ze geweldig zijn voor betrokkenheid. Heifer International heeft bijvoorbeeld in de US deze infographic gedeeld om hun publiek aan te moedigen deel te nemen aan Giving Tuesday.
Tip van pro: als je tijd hebt, stuur dan een #GivingTuesday – Save the Date briefkaart uit om je organisatie in gedachten te houden wanneer supporters geen verbinding hebben met sociale media. Wanneer jullie bericht in de brievenbus van een supporter valt in plaats van hun e-mail inbox, onderscheidt jullie organisatie zich van de rest.
Donderdag (Thanksgiving in de US)
Bericht: Alvast dank voor uw bijdrage! Vergeet niet aanstaande dinsdag deel te nemen aan de wereldwijde geefdag tijdens #GivingTuesday.
Social media: post een leuke vakantieboodschap of #GivingTuesday afbeelding om de verbinding te leggen met Giving Tuesday. Dit is ook een goed moment om een e-mail te sturen om jullie supporters te bedanken. Download deze e-mailsjablonen voor non-profit jaarlijkse communicatie om enorm tijd te besparen bij het opstellen van uw e-mails: https://go.classy.org/9-email-templates-to-engage-donors-year-round-classy
Vrijdag (Black Friday)
Bericht: Gebruik uw Black Friday besparingen om echt impact te maken.
E-mail: stuur een herinnering per e-mail naar jullie supporters en vertel hun dat #GivingTuesday er aan komt.
Social media: overweeg om de dagen af te tellen tot dinsdag. Maak elke dag een nieuwe afbeelding of geef een nieuwe reden om te geven. Gebruik hashtags gerelateerd aan Black Friday om meer mensen te bereiken.
Zaterdag
Bericht: #GivingTuesday is dichtbij! Raak opgewonden!
Sociale media: blijf de dagen aftellen of post nieuwe #GivingTuesday inhoud. Hartverwarmende beelden uit het veld helpen een emotionele band met jullie publiek te bevorderen. Een voorbeeld:
Zondag
Boodschap: #GivingTuesday is je kans om het verschil te maken. Help ons het doel voor dit belangrijke goede doel te bereiken.
Social media: blijf de dagen aftellen of post nieuwe #GivingTuesday inhoud. Probeer een specifiek programma te introduceren of te profileren om supporters te laten zien waar hun donaties naartoe gaan en welke impact ze maken.
Maandag
Bericht: #GivingTuesday is morgen. Vergeet niet te geven!
E-mail: stuur een e-mail om supporters eraan te herinneren om aan jullie #GivingTuesday campagne te doneren en deze te delen met vrienden en familie.
Voorbeeld:
Social media: blijf de dagen aftellen of post nieuwe #GivingTuesdayNL inhoud, zoals een afbeelding die de impact illustreert die jullie fondsenwerving heeft.
28 Giving Tuesday Social Media templates: https://go.classy.org/giving-tuesday-social-media-templates
Dinsdag = #GivingTuesday
Bericht: Het is #GivingTuesday! Handel nu!
E-mail: aangezien #GivingTuesday precies één dag is, moeten jullie meerdere e-mails op deze dag geconcentreerd zijn. MAZON: Een joodse reactie op honger, die afgelopen Giving Tuesday meer dan $ 50.000 heeft opgehaald, stuurt gedurende de dag drie e-mails.
De eerste wordt rond 5.00 uur verstuurd en vraagt supporters om te doneren. Ze sturen ’s middags nog een e-mail om de lezers op de hoogte te houden van de voortgang van de campagne in de richting van de doelen en hun te vragen om te geven. ‘s Avonds stuurt MAZON een laatste e-mail om donoren te laten weten dat hun tijd om te helpen bijna op is. Contacten die al hebben gedoneerd, worden uit de latere e-mails verwijderd.
Door meerdere e-mails te verzenden, toont u de voortgang van de campagne en kunt u op elk moment van de dag de aandacht van donoren trekken.
Social media: non-profitorganisaties moeten de hele dag op #GivingTuesday hun social mediaplatforms bijwerken en controleren. Naast het delen van oproepen moet je echter ook berichten van supporters delen en erop reageren. Social media is een geweldige manier om #GivingTuesday donoren te bedanken en anderen aan te moedigen mee te doen. Vergeet niet om hashtags te gebruiken, zodat je in gesprekken tijdens de geefdag opduikt. Gebruik minimaal hashtag #GivingTuesday.
De marketing en promotie die u de week ervoor hebt gedaan, kan een grote invloed hebben op het succes van jullie #GivingTuesday campagne. Door jullie website en social media-accounts bij te werken om de campagne onder de aandacht te houden, en door proactief contact op te nemen met e-mail en social media, kunnen jullie ervoor zorgen dat iedereen weet hoe te helpen.
Houd bij het plannen en implementeren van uw #GivingTuesdayNL campagne er rekening mee dat jullie communicatie niet mag stoppen wanneer de dag van het geven eindigt. Bereid doordachte bedankjes voor en wees bereid om supporters op de hoogte te houden van de campagneresultaten en de impact ervan. Dus eigenlijk geldt standaard:
Woensdag (de dag na #GivingTuesday)
Bericht: Bedankt voor jouw bijdrage tijdens #GivingTuesday. Wij hebben gezamenlijk het volgende bereikt: ………..!
Gebruik de volgende gratis e-mailsjablonen om uw e-mailstrategie voor het einde van het jaar te plannen en donoren een naadloze overgang te geven van dinsdag naar het einde van het jaar:
Dit blogitem is gebaseerd op de volgende bron en aangepast voor de Nederlandse #GivingTuesday beweging: https://www.classy.org/blog/7-day-marketing-plan-for-your-givingtuesday-campaign/