Het 1e persbericht van #GivingTuesdayNL is zojuist verstuurd:
#GivingTuesdayNL komt eraan!
1 januari 2019 (de eerste dinsdag van 2019): #GivingTuesdayNL is de nieuwe nationale dag om wat goeds te doen voor een ander. De dag waarop we samen laten zien dat we wat voor elkaar over hebben.
Wereldwijd gaan op 3 december 2019 mensen zelf een actie voeren, vrijwilligerswerk doen of doneren geld en spullen aan goede doelen. Na Black Friday en Cyber Monday, dagen van inkopen en zelf hebben, als tegenwicht, een dag om iets voor een ander over te hebben. Aan de start van het geefseizoen, voor Sinterklaas, de dag dat de kinderen cadeautjes in hun schoen krijgen.
Op het online platform www.givingtuesday.nl kan iedereen zich aanmelden als deelnemer. Niet alleen goede doelen, maar ook bedrijven, scholen, sportverenigingen, families, buurtverenigingen en serviceclubs. Via social media houden de deelnemers aan #GivingTuesdayNL elkaar op de hoogte van hun plannen, vorderingen en resultaten via de hashtag #GivingTuesdayNL.
GivingTuesday is opgericht in 2012 door 92nd Street Y in New York samen met de United Nations Foundation. Dankzij de inzet van vele partners en sponsors heeft de beweging inmiddels duizenden organisaties uit de hele wereld gebundeld voor een betere en mooiere wereld. Inmiddels zijn er GivingTuesday activiteiten in bijna ieder land wereldwijd. In meer dan vijftig landen zijn er nationale GivingTuesday bewegingen. Van #UnDiaParaDar naar #MardiJeDonne tot #ЩедрыйВторник en meer, vertalen organisaties GivingTuesday naar hun eigen cultuur. Om mensen en organisaties te inspireren om meer om en voor elkaar te geven en om de vrijgevigheid te bevorderen.
GivingTuesday is voor en van iedereen. Geen enkele organisatie of bedrijf kan GivingTuesday voor zichzelf claimen. Iedereen die op of in de aanloop naar de Nederlandse #GivingTuesdayNL een “goed doen voor een ander” actievoert kan daarvoor het #GivingTuesdayNL logo en de hashtag #GivingTuesdayNL gebruiken. Om te laten zien dat we voor een ander klaarstaan.
De komende maanden wordt het online platform verder uitgebouwd met o.a. toolkits voor scholen, bedrijven en verenigingen. Het social medianetwerk wordt verder uitgerold om heel Nederland te bereiken met het idee van GivingTuesday. Komende dinsdag wordt gestart met een nieuwsbrief met iedere dinsdag ideeën voor acties en activiteiten.
Over 49 dinsdagen is het #GivingTuesdayNL!