Was het maar iedere dinsdag GivingTuesday

Column door Roy Cremers

Toen ik in januari dit jaar hoorde over GivingTuesday was ik in eerste instantie een beetje sceptisch: geven kan toch iedere dag? Nu ik het effect van de eerste GivingTuesday van afgelopen 3 december zie, ben ik eigenlijk laaiend enthousiast. Want hoe makkelijk kan het zijn?

Hype uit de VS?
Net zoals velen dacht ik bij GivingTuesday aan de zoveelste uit de Verenigde Staten overgewaaide hype. Na Black Friday en het enigszins sneue zusje Cyber Monday, was daar dan ook in Nederland GivingTuesday. Mijn eerste gedachte: volgens mij gaat dit nooit werken. Waarom zouden Nederlanders, direct nadat ze zich blut hebben gekocht op Black Friday, geld geven aan een goed doel? Ik vond het tricky.

Niet de getallen…
Toch is GivingTuesday 2019 een succes geworden. Als je naar de donaties kijkt die gedaan zijn deze dag, is er zeker ruimte voor verbetering. Het zijn mooi getallen, maar met 250+ goede doelen, ruim €200.000 ophalen, is natuurlijk nog niet echt om over naar de VS te schrijven.

Het grootste succes van GivingTuesday is mijns inziens dan ook niet het bedrag dat gedoneerd is. Het succes van deze eerste editie is tweeledig:

  1. Goede doelen hebben aangetoond samen een campagne te kunnen dragen. Er hebben zich meer dan 250 goede doelen aangesloten bij de campagne en gezamenlijk aan zichtbaarheid gewerkt;
  2. Er is een logisch verhaal gepresenteerd. Na het toch hysterische en egocentrische Black Friday, is er een tegenhanger waar je iets kan doen voor een ander: GivingTuesday.

En dit verhaal klopt. Ik denk dat zelfs de nationalistische huisstijl van GivingTuesday hieraan bijdraagt. Want hoewel net zo Amerikaans als Black Friday, draagt de nationale driekleur bij aan het ‘wij-gevoel’.

Mainstream media-succes
En dan krijg je de media al snel mee. Deze eerste editie van GivingTuesday heeft het ontzettend goed gedaan in de mainstream media. Het bereik was groot en ik denk dat heel veel Nederlanders in ieder geval iets mee hebben gekregen van het geven voor een ander. Het zaadje is geplant. Hopelijk vertaalt deze mediawaarde zich op 1 december 2020 uit in concrete donaties, dan zou de tweede editie van GivingTuesday een nog groter succes zijn. Tot die tijd: gewoon blijven geven. Dat kan op ook van woensdag tot en met maandag.

Voordekunst.nl heeft ook meegedaan aan de 1e editie van GivingTuesday in Nederland. Makers en donateurs werden geactiveerd iets te doen op GivingTuesday. Via een blog werden een aantal tips gegeven: https://www.voordekunst.nl/blog/givingtuesdaynl. Makers die een bijzondere tegenprestatie bedachten, werden opgenomen in een speciale nieuwsbrief die verzonden werd naar zo’n 3.000 ontvangers. Het resultaat: gemiddeld werd er 20% meer gedoneerd dan op een reguliere dinsdag. Ook de gemiddelde donatie was hoger: 10% meer dan gemiddeld die week.