Laat oude ideeën los met #GivingTuesdayNL: 5 inspirerende strategieën voor fondsenwerving van Trailblazers uit de non-profitsector die ook tijdens #GivingTuesdayNL toegepast kunnen worden
Door Susan Mahon, Senior Nonprofit Product Marketing Manager bij Salesforce.org EMEA
Met alleen intuïtie kom je er tegenwoordig niet meer. Stop met gissen, laat toeval niet meer het spel bepalen en stap uit je comfortzone. Gegevens zijn je nieuwste troef.
De meeste non-profits weten het wel: fondsenwervers moeten van alle markten thuis zijn. Ze bouwen relaties op, managen teams en bedenken nieuwe ideeën. En nu moeten ze ook nog gegevens analyseren… en dat allemaal binnen diezelfde werkdag.
De non-profitsector verandert sneller dan ooit en de strijd om donaties en medestanders wordt steeds heviger. Als je eruit wilt springen en je wervingstargets wilt halen, is het noodzakelijk dat je campagnes informatief en aantrekkelijk zijn, en zoveel mogelijk mensen aanspreken. Een standaardaanpak is daarvoor waarschijnlijk niet zo geschikt, dus richt je blik eens op digitale, sociale en mobiele kanalen.
Inzicht in je medestanders
Van contactloze betaalmogelijkheden tot livestreams op Twitch, er komen steeds meer strategieën en kanalen voor fondsenwerving bij. Maar hoe weet je wat werkt voor jouw organisatie en medestanders? Hoe verras en enthousiasmeer je donateurs zonder een groot risico te nemen?
Het antwoord op die vraag is misschien wel minder ingewikkeld dan je denkt. Door gegevens over je donateurs en hun interacties met je non-profit te verzamelen, krijg je meer inzicht in wat hen interesseert en drijft. Vervolgens kun je je strategie daarop afstemmen. Wist je dat?
- 69% van de mensen krijgt het liefst een bedankje via e-mail. En vergeet geschenken, want 80% van de donateurs zit daar niet op te wachten.
- 90% van de donateurs wil weten wat er met hun geld gebeurt. Laat daarom duidelijk zien wat je organisatie al heeft bereikt.
- 75% van de vrijwilligers zou meer uren in je organisatie steken als je hen beter zou kennen. Via online communities, apps en social media kun je een betere band opbouwen met de mensen die je organisatie een warm hart toedragen.
Leer van grote non-profits
In ons nieuwe e-book lees je hoe vijf non-profits innovatieve en effectieve strategieën voor fondsenwerving hebben ontwikkeld. Neem bijvoorbeeld Barnardo’s, dat gebruikmaakt van big data, en War Child, dat probeert nieuwe doelgroepen aan te spreken. Deze non-profits weten hoe ze effect sorteren en de cijfers zijn duidelijk: hun strategieën werken. Wat kun jij leren van hun succes?
- Koester je relaties: Of het nu gaat om particuliere donateurs, sponsorende bedrijven of vrijwilligers, aansprekende berichten en campagnes helpen mensen betrokken te houden.
Wees niet bang voor een mislukking: Niet elk nieuw idee is briljant. Bedenk een proces om campagnes te testen en te meten, zodat je weet wat werkt en wat juist niet.
- Laat zien waarmee je bezig bent: Maak je donateurs en potentiële medestanders deelgenoot van je activiteiten door te laten zien hoe hun geld wordt besteed en welk effect je verschillende activiteiten hebben.
- Zorg dat je op je gegevens kunt vertrouwen: Het kan zijn dat je gegevens iets aan het licht brengen waar je in eerste instantie niet op zit te wachten, zeker niet als vertrouwde veronderstellingen of bestaande processen ter discussie worden gesteld. Maar vergeet niet dat nieuwe inzichten ook nieuwe kansen met zich meebrengen.
Wil je graag meer weten? Download ons nieuwe e-book en ontdek hoe je met behulp van omvangrijkere gegevens, slimmere technologieën en creatieve strategieën je fondsenwerving transformeert.