Social Media – Toolkit

Een dag om een wereld van verschil te maken
3 december 2019
Gebruik Hashtag #GivingTuesdayNL

Waarom #GivingTuesdayNL

GivingTuesday is een wereldwijde beweging die mensen aanmoedigt om te geven aan goede doelen of doelen waar ze om geven. Om ons te helpen de 1e Giving Tuesday campagne in Nederland te laten slagen willen we graag dat iedereen deelneemt door jouw steun voor jouw favoriete doelen te benadrukken en het bewustzijn te vergroten voor het essentiële werk dat deze goede doelen doen via de Hashtag #GivingTuesdayNL.

Wereldrecord
In 2018 is er een nieuw wereldrecord gerealiseerd door de GivingTuesday beweging waarbij het hoogste bedrag op 1 dag voor goede doelen is opgehaald, namelijk meer dan 300 miljoen dollar! Nederland doet voor het eerst mee in 2019.

Voorbeeld tweet berichten

We hebben hieronder een aantal voorbeeld tweets uitgewerkt die je kunt benutten. Wees creatief en als jezelf een betere tweet weet te verzinnen doe dat dan! Daar waar tekst tussen [ xxxxx ] staat geldt dat je het gekozen goede doel of jullie goede doel naam gebruikt.

  • Eén gift maakt een wereld van verschil. Doneer aan [jouw gekozen goede doel] op #GivingTuesdayNL
  • [Wij zijn / ik ben] toegetreden tot de #GivingTuesdayNL wereldwijde beweging om een wereld van verschil te maken.
  • [Wij ondersteunen / ik ondersteun] [gekozen goede doel / doel] tijdens #GivingTuesdayNL
  • [Wij doneren / ik doneer] aan [gekozen goede doel / doel] tijdens #GivingTuesdayNL
  • [Wij werfen fondsen / ik werf fonsen] voor [gekozen goede doel / doel] tijdens #GivingTuesdayNL
  • [Wij doen / ik doe] vrijwilligerswerk voor [gekozen goede doel / doel] tijdens #GivingTuesdayNL
  • Op #GivingTuesdayNL kunnen we een wereld van verschil maken. Ik [ben vrijwilliger / doneer / werf fondsen enz.] Voor [jouw gekozen goede doel]
  • Deze #GivingTuesdayNL [verhogen wij / verhoog ik] de bekendheid van [jouw gekozen goede doel]
  • Deze #GivingTuesdayNL zeggen wij [Naam goede doel] dankjewel tegen onze donateurs, partners en leden die geholpen hebben bij [activiteit]
  • Het is #GivingTuesdayNL en [wij / onze medewerkers] zijn bezig om geld/bekendheid op te halen [via activiteit / evenement] voor [Naam goede doel]
  • Deze #GivingTuesdayNL werken we samen met [organisatie / liefdadigheid] om geld in te zamelen voor [jouw gekozen goede doel]

Voorbeeld Facebook berichten

We hebben hieronder een aantal voorbeeld facebook berichten uitgewerkt die je kunt benutten. Daar waar tekst tussen [ xxxxx ] staat geldt dat je het gekozen goede doel of jullie goede doel naam gebruikt of op basis van wat er tussen [ xxxxx ] staat jullie bedrijfsnaam of jouw naam.

  • Tijdens #GivingTuesdayNL ga ik [activiteit] voor [jouw gekozen goede doel] uitvoeren/doen [deel foto’s/video inhoud van jouw activiteit]
  • Vandaag op #GivingTuesdayNL kunnen we een wereld van verschil maken. Doneer alstublieft aan [jouw gekozen goede doel] + [DONEER BUTTON]
  • Deze #GivingTuesdayNL werken we samen met [organisatie / liefdadigheid] om geld in te zamelen voor [jouw gekozen goede doel]
  • Jouw donatie kan een wereld van verschil maken! Doneer aan [jouw gekozen goede doel] tijdens #GivingTuesdayNL

Voorbeeld Instagram berichten

We hebben hieronder een aantal voorbeeld Instagram berichten uitgewerkt die je kunt benutten. Daar waar tekst tussen [ xxxxx ] staat geldt dat je het gekozen goede doel of jullie goede doel naam gebruikt of op basis van wat er tussen [ xxxxx ] staat jullie bedrijfsnaam of jouw naam.

  • Dit jaar is #GivingTuesdayNL op dinsdag 3 december 2019. Ook ik ben enthousiast geworden om iets te doen voor goede doelen. Een dag om een wereld van verschil te maken! #GivingTuesdayNL #WaaromIkGeef #filantropie #vrijgevigheid
  • [Wij hebben / Ik heb] me aangesloten bij de #GivingTuesdayNL beweging om het verschil te maken. [Wij ondersteunen / Ik ondersteun] [jouw gekozen goede doel] tijdens #GivingTuesdayNL #WaaromIkGeef #filantropie #vrijgevigheid

Video

  • Maak een korte video van zo’n 30 tot 90 seconden over jullie campagne. Plaats dit op YouTube en de overige social-mediakanalen en deel dit met de lokale media
  • Film de impact van jullie werk! Het enige wat jullie nodig hebben is een smartphone om beeldmateriaal te verzamelen van jullie vrijwilligers en bij het helpen van anderen. Deel dit op de social-mediakanalen om mensen kennis te laten nemen van datgene wat jullie doen
  • Gebruik YouTube / Facebook / Instagram / Twitter LIVE om updates te delen en interviews binnen de gemeenschap die jullie helpen of de mensen die ondersteund worden te laten zien
  • Gebruik Instagram TV om meer uitleg te geven of een vraag en antwoord spel (Q&A) over jullie campagne en maak verbinding met jullie volgers

Blog en Linkedin

Schrijf over jullie #GivingTuesdayNL campagne op de blogpagina van jullie organisatie of op jullie LinkedIn pagina/groep. Wij raden aan een blogitem te maken van ongeveer 250 woorden waarbij foto’s en video’s toegevoegd zijn met hyperlinks naar meer uitleg zodat geïnteresseerden meer kunnen nalezen over de campagne en over jullie goede doel.

Zorg ervoor dat je foto’s toevoegt die jullie impact laten zien en vraag niet alleen om geld maar leg uit waarom de ondersteuning van de lezers belangrijk is bij jullie missie.

Heb je een mooie blog geschreven deel deze dan met het #GivingTuesdayNL team omdat we jullie blog ook op www.givingtuesday.nl plaatsen als daarin #GivingTuesdayNL verwerkt is.