Toolkit

Download de Toolkit

Jij bent het belangrijkste onderdeel bij het realiseren van de #GivingTuesdayNL beweging.
We bieden deze toolkit uit 2018 aan om je alle middelen te geven die je nodig hebt om
aan de slag te gaan. Download, print, deel en begin vandaag met het plannen van jouw
of jullie #GivingTuesdayNL-campagne. Gedurende dit jaar zal de toolkit meer en meer
toegespits worden richting de 1e Nederlandse #GivingTuesdayNL, 3 december 2019
Download de Toolkit

Tips en Tricks

3 december 2019 is het wereldwijd weer GivingTuesday! De dag waarop, dankzij de kracht van social media, de nadruk wordt gelegd op geven en waarbij online fondsenwerving een grote rol speelt. Daarom via deze pagina tips voor een succesvolle 1e Nederlandse #GivingTuesdayNL voor jouw organisatie.

TIP 1 Bepaal vooraf je doel
Je moet als organisatie een duidelijk doel voor ogen hebben voor jullie #GivingTuesdayNL campagne. Denk hierbij niet alleen in euro’s maar ook in social media bereik, groei van volgers en het verspreiden van jullie boodschap.

TIP 2 Verzin een campagne bij het doel en bepaal de doelgroep
Aan wie wordt de campagne gericht? Nieuwe donateurs? Bestaande donateurs? Bedrijven? Zorg dat je van tevoren een strategie hebt bedacht voor iedere doelgroep die je wil benaderen. Pas je strategie aan per doelgroep.

TIP 3 Breng de achterban op de hoogte van jullie #GivingTuesdayNL campagne
Kondig de campagne aan in jullie nieuwsbrief, via de website en social media. Wil je dat supporters van jullie organisatie zich gaan inzetten of gaan doneren op #GivingTuesdayNL? Zorg er dan voor dat ze van tevoren op de hoogte zijn van de campagne en hoe jullie organisatie daarop inspeelt. Informeer je achterban via jullie website, een nieuwsbrief (on- of offline) en online social-mediakanalen. Bijvoorbeeld een maand van tevoren een blog of nieuwsitem op de website, 2 weken van tevoren per e-mail en daarna via online social media. Zo kun je een spanningsboog creëren naar de specifieke #GivingTuesdayNL dag, 3 december 2019!

TIP 4 Ga live op 3 december 2019 tijdens #GivingTuesdayNL
Je hebt toegeleefd en gewerkt naar een succesvolle eerste toepassing van #GivingTuesdayNL. Waarom ga je niet met het hele team 24 uur live op YouTube of Twitch en laat je de hele dag donateurs meekijken alla 3FM Serious Request wat ze allemaal kunnen doen om bij te dragen aan jullie organisatie? Het wordt door mobieltjes of software steeds eenvoudiger om daadwerkelijk een live streaming event tijdens #GivingTuesdayNL te houden. Overweeg het omdat het de kans van slagen van jullie campagne vergroot!

TIP 5 Vergeet de hashtag #GivingTuesdayNL niet!
Vergeet niet om bij iedere uiting op social media de hashtag #GivingTuesdayNL te gebruiken. Je lift mee op de buzz van de wereldwijde campagne! Zet daarnaast donateurs die gedoneerd hebben in het zonnetje door ze te laten vertellen in een korte video waarom ze juist aan jullie goede doel gedoneerd hebben en verwerk deze video in een hashtag #WaaromIkGeef #GivingTuesdayNL bericht.

TIP 6 Vraag je zakelijke partners om je te steunen tijdens #GivingTuesdayNL
#GivingTuesdayNL is een geschikte dag om zakelijke partners en dus ook onder andere bedrijven te betrekken. Je kunt ze bijvoorbeeld vragen of ze de donaties van de dag willen verdubbelen, of 10% per donatie extra willen doneren aan jullie organisatie. Natuurlijk kan het voor hen ook een actie-dag zijn, of zou je hen kunnen vragen om artikelen beschikbaar te stellen in ruil voor donaties. Het is maar net wat jij er als organisatie van maakt! Wees creatief en zoek de verbinding met jullie zakelijke partners.

TIP 7 Kom in contact met nieuwe donateurs
Een dag als #GivingTuesdayNL is uitermate geschikt om in contact te komen met nieuwe donateurs die nog niet bekend zijn met jullie doel. Door aan te sluiten en gebruik te maken van de trend en de veelgebruikte hashtag #GivingTuesdayNL, bereiken jullie nieuwe mensen online. Zij kunnen in- en aanhaken op de campagne. Goed voorbeeld doet goed volgen.

TIP 8 Maak een speciale pagina voor #GivingTuesdayNL
Maak het eenvoudig voor iedereen om te doneren aan jullie organisatie. Bijvoorbeeld door het maken van een campagnepagina voor #GivingTuesdayNL op jullie online website of platform voor online fondsenwerving. Dat geeft inzicht in de (voorlopige) opbrengsten van de dag en kan andere donateurs inspireren. Op zo’n pagina kun je ook tips en andere manieren waarop supporters jullie organisatie kunnen helpen, plaatsen!

TIP 9 Stel beeldmateriaal beschikbaar om te delen
Zorg voor speciaal #GivingTuesdayNL beeldmateriaal dat jullie supporters kunnen delen om jullie campagne kracht bij te zetten. Gebruik het #GivingTuesdayNL logo en natuurlijk jullie eigen logo. Varianten van het #GivingTuesdayNL logo zijn hier te downloaden: https://www.givingtuesday.nl/logo/

TIP 10 Mobile First!
Houd er rekening mee dat veel mensen #GivingTuesdayNL op mobiel beleven. Zorg dat het doneren kan via zowel een mobiel als via de desktop. #GivingTuesdayNL is een wereldwijde beweging die vooral veel succes geniet op social media, en social media wordt steeds vaker mobiel gebruikt.

TIP 11 #GivingTuesdayNL ambassadeurs
Hoe zorg je dat jullie #GivingTuesdayNL campagne online van de grond komt? Vraag je ambassadeurs of zij de campagne willen steunen en er op Twitter, Facebook en Instagram aandacht aan willen besteden. Denk daarbij aan je bekende ambassadeurs (BN-ers), maar ook social influencers en jullie meest actieve volgers op social media.

TIP 12 Maak #GivingTuesdayNL onderdeel van een bestaande campagne
Loopt er ten tijde van #GivingTuesdayNL een andere campagne waar jullie aandacht naar uit gaat? Overweeg deze dag te verwerken in die campagne, in plaats van iets nieuws te bedenken. Combineer de kracht van #GivingTuesdayNL binnen deze al uitgewerkte campagne.

TIP 13 Organiseer een #GivingTuesdayNL feestje!
Nodig donateurs uit voor een geïmproviseerd #GivingTuesdayNL feest en moedig ze vervolgens aan om te doneren. Je hoeft er geen formele gebeurtenis van te maken, een receptie met wat licht eten en drinken kost minder tijd om te regelen en kan ook goed overkomen. Print en deel een #GivingTuesdayNL QR-code uit, en voor entertainment, projecteer jullie #GivingTuesdayNL pagina met een voortgangsmeter op een scherm om donateurs aan te moedigen om nog meer te geven. Zie het als een informele aftrap voor jullie eindejaar fondsenwerving. Als je dit feest ook nog kunt combineren met de ga live op YouTube tip dan sla je 2 vliegen in 1 klap!

TIP 14 Vergeet niemand te bedanken!
Bedank donateurs, vrijwilligers en actievoerders de dag na #GivingTuesdayNL voor hun donatie of inzet tijdens #GivingTuesdayNL.